Vindication of the Afro in two Works of Celeste Woss and Jaime Colson during the Dominican nationality construction under Trujillo’s dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/hcs.v0i10.8248

Keywords:

Art, resistance, National identity, Afro.

Abstract

The construction of the national representation passes through different social contexts, among them cultural and artistic. While the image that will represent a country it develops through a specific political project, which only includes aspects that intended highlighting the political elite and also intervenes economic interests, it is presented some groups trying to vindicate those populations refused and invisible. In this sense, the present paper reflects about some Dominican works of art developed during and after the Trujillo’s government that, in despite of the violent context of the dictatorship, depicts everyday life and the societ which coexists into the Dominican territory, a heterogeneous society with diverse cultural heritages, as it is the Afro case.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract
487
pdf (Español (España)) 782

Author Biography

Itzel García de Jesús, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora adjunta en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México, colaboradora del Comité Editorial de la Revista Horizontes. Revista del Colegio de Estudios Latinoamericanos, investigadora independiente de proyectos audiovisuales de la Ciudad de México.

References

ALDANA Cedeño, Janneth, 2010. “Arte y política. Entre propaganda y resistencia”, Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 37, (2).

ANDERSON Benedict, (1993). “Conceptos y definiciones”, Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, (trad. Eduardo L. Suarez), México: FCE.

CORIA Márquez, Elba Y., (2011). “IX. Estudio Migratorio de República Dominicana”, Gisel L. Bonicci y Elba Y. Coria M., Estudio Comparativo de la legislación y políticas migratorias en Centroamérica, México y República Dominicana, México: Grupo Comersia, pp. 559-606.

Museo Bellapart, (2008). Colson Errante, Santo Domingo, República Dominicana: Amigo del Hogar.

DE LOS SANTOS Danilo, (2003). Memoria de la pintura dominicana, vol. I, Santo Domingo, República Dominicana: Grupo León Jiménez.

MILLER RIVAS Jeannette de los Ángeles, (2006). “Importancia del contexto histórico en el desarrollo del arte dominicano”, Clío, (171), pp. 237- 266.

PIERRE-CHARLES Gérard y otros, (1973). Problemas dominico-haitianos y del Caribe. México: UNAM. PEÑA BATLE Manuel Arturo y BALAGUER Joaquín, (1999). “La identidad nacional dominicana”, Política identidad y pensamiento social en la Republica dominicana (siglos XIX y XX). Madrid. Doce Calles; Republica Dominicana: Academia de Ciencias de Dominicana.

VALDEZ Juan R., (2010). “Samaná (República Dominicana): ¿Baluarte del criollismo caribeño o campo de contacto lingüístico cultural?”, Estudios, 18 (35), pp. 29-48.

Published

2017-12-02

How to Cite

García de Jesús, I. (2017). Vindication of the Afro in two Works of Celeste Woss and Jaime Colson during the Dominican nationality construction under Trujillo’s dictatorship. Revista Humanismo Y Cambio Social, (10), 80–89. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i10.8248