Ambiguous catholic. Affliction, grief and experience in the anthropological practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/raices.v5i10.13603

Keywords:

Reflexivity, Fieldwork, Religiosity, Affliction, Experience

Abstract

The aim of this article is to present a questioning of the notion of ambiguity as a recurring position of anthropologists, parting from the comparison of two similar experiences of grief and family loss, one at the field and one at a personal level, which entailed the reconsideration of the ways the social group reinforces the experience of loss, and how at the same time this experience supposes a reassessment of the role of the researcher that involves assuming that we’re always situated at the field.

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Abstract
203
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Author Biography

Tania Fernanda Aguilar Silva, Centro de Investigación y Estudios Superiores en Antropología (CIESAS), Mexico

Egresada de la Licenciatura en Antropología por la Universidad de Guadalajara. Actualmente desarrolla la tesis de grado titulada “La territorialización del espacio urbano: análisis de un proceso de reapropiación comunal por el Comité Vecinal ‘El Retiro’ Parque Morelos en Guadalajara, Jalisco”. Cuenta con cuatro años de experiencia como asistente de investigación en el CIESAS, unidad Occidente, y un año como asistente en el proyecto Gender, health and the afterlife of colonialism. Engaging new problematisations to improve maternal and infant survival. Sus intereses de investigación se enfocan principalmente en el estudio antropológico de las mujeres desde una perspectiva de género y feminista, y de la organización de grupos de resistencia urbana y barrial. Doctora y Maestra en Antropología Social por la Universidad de Manchester, Inglaterra. Licenciada en Antropología Cultural por la Universidad de las Américas-Puebla (UDLA-P), México. Actualmente se desempeña como profesor/investigador Titular B en el Centro de Investigación y Estudios Superiores en Antropología (CIESAS), Unidad Occidente.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Aguilar Silva, T. F. . (2021). Ambiguous catholic. Affliction, grief and experience in the anthropological practice. Raíces: Revista Nicaragüense De Antropología, 5(10), 138–148. https://doi.org/10.5377/raices.v5i10.13603

Issue

Section

Dossier: Acercamientos Etnográficos