Cultural representation in Ecuadorian Andean music
DOI:
https://doi.org/10.5377/raices.v6i12.15591Keywords:
Andean music, romantic love, video clip, representation, love songAbstract
The Music is an important element in the life of human beings. It is installed in various areas of life and for that same reason it fulfills different uses and functions. The video clip has become the best format to promote Andean music and bands. The present investigation evidences the production of Andean music video clips in a sustained manner in the province of Imbabura, these audiovisual productions are falling into repetitive themes and continue to reproduce concepts linked to romantic love as a strategy to publicize the Andean song. In this framework, the general objective is to identify the representations, ideas and behaviors of romantic love in the video clip of Andean music in the year 2021. The research is exploratory. The method used was representation analysis. The main finding is that these music videos focus on the breakdown of romantic love and its suffering.
Downloads
621
References
Casetti, F., & Di Chio, F. (1998). Cómo analizar un film. España: Paidos.
Farinango, L. (2012). Procesos de hibridación de la identidad indígena reflejado en la música andina: caso de estudio la agrupación musical los Nin de la ciudad de Otavalo (tesis de maestría). Flacso Ecuador. Obtenido de https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/7368?locale=en
Frith, S. (1996). Música e identidad. En S. Hall, & P. Gay, Cuestiones de identidad cultural. Argentina: Amorrortu.
Frith, S. (2008). Hacia una estética de la música popular. En F. Cruces, & E. al, Culturas musicales (págs. 413-435). España: Trotta.
Gioia, T. (2016). Canciones de amor. La historia jamás contada. . España: Turner.
Godoy, M. (2005). Breve historia de la música del Ecuador. Quito: Corporación Editorial Nacional.
Goodwin, A. (1992). Dancing in the distration factory: music television and popular culture. University o Minnesota Press.
Guarinos, V. (2012). Estereotipos y nuevos perfiles de mujer en la canción de consumo. De la mujer romántica a la mujer fálica. Cuestiones de género: de la igualdad a la diferencia, 297-314. Obtenido de http://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/cuestionesdegenero/article/view/915
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. USA: McGraw Hill Education.
Hesmondhalgh, D. (2015). Por qué es importante la música. Argentina: Paidós.
Illouz, E. (2009). El consumo de la utopía romántica. El amor y las contradicciones culturales del capitalismo. España: Katz.
Luzuriaga, J. (2006). Métodos y técnicas de investigación. Quito: CODEU.
Merriam, A. (2008). Usos y funciones . En F. Cruces, & E. al, Culturas musicales (págs. 275-296). España: Trotta.
Rodríguez, J. (2014). Diseño de un modelo crítico-estilístico para el análisis de la producción videográfica musical de Andy Warhol como industria cultural (tesis de doctorado). España: Universidad de Huelva. Obtenido de http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/9809
Schechner, R. (2012). Estuidos de la representación. Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 © Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, UNAN-Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This license enables reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator. If you remix, adapt, or build upon the material, you must license the modified material under identical terms.