Iconography in the petroglyphs of Santa Julia, Zapatera Island, Nicaragua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/raices.v2i3.6896

Keywords:

Zapatera, Mesoamerica, Iconography, Petroglyph, Preservation

Abstract

On this paper the authors will explore the recently discovered archeological site of cerro Santa Julia on Zapatera island, Nicaragua. The site consist on an artificial platform with four monoliths covered by petroglyphs that could be compared with some iconographic evidence from other Mesoamerican cultures. We also want to draw attention on the increase deterioration of the site.

 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract
1156
pdf (Español (España)) 614

Author Biographies

Bayardo Gámez Montenegro

Bayardo Gámez Montenegro (1951).Estudios de Antropología en la Escuela Nacional de Antropología ENAH, México (1994).Licenciado en Arqueología por la UNAN-Managua (2004). Ha publicado 5 libros sobre Artes Plásticas, Literatura, Antropología y Arqueología.

 

Pilar Asensio Ramos

Pilar Asensio Ramos, licenciada y doctora en Antropología y Arqueología de América por la Universidad Complutense deMadrid. Grado de Investigadora por la citada universidad.

References

Agrinier, Pierre (1960). The Carved Human Femurs from Tomb 1, Chiapa de Corzo. Chiapas, México. Papers of the New World Archaeological Foundation, no. 6. Orinda, California: Brigham Young University

Gámez Montenegro, Bayardo (2004). Registro arqueológico de los petroglifos de la cuenca del río Estelí. Colección: Cuadernos de Investigación n. 4. ADESO Las Segovias SINSLANI. Estelí. Nicaragua.

Guernesey, Julia (2006). Ritual and Power in Stone. The Performance of Rulership in Mesoamerican Izapan Style Art. University of Texas Press. Austin

Huellas. Revista de Antropología e Historia (2001). No. 2. Instituto Nicaragüense de Cultura

Lee, Thomas A. (1969). The Artifacts of Chiapa de Corzo, Chiapas, México. Papers of the New World Archaeological Foundation, no. 26. Provo: Brigham Young University

Navarro Genie, Rigoberto (1996). Arte rupestre del Pacífico de Nicaragua. Fondo Editorial INC/ASDI. Editorail UCA. Managua.

Norman, Garth (1976). Izapan Sculture, Part 2: Text. Papers of the New World Archaeological Foundation,

no.30. Provo: Brigham Young University

Parsons, Lee (1986). The Origins of Maya Art: Monumental Stone Sculpture of Kaminaljuyu, and

the Southern Pacific Cost. Dumbarton Oaks. Washington DC

Pérez Suarez, Tomas (2012). La escritura ismeña o epiolmeca como antecedente de la maya: una revisión histórica. Revista Digital Universitaria, volumen 13, número 11 UNAM. México

Quirarte, Jacinto (2007). Revisiting The Relationships Between Izapa, Olmaec and Maya Art. En Archaeology, Art and Ethnogenis in Mesoamerica Prehistory: Papers in Honor of Gareth W Lowe. Editores, Lynn Lowe y Mary Pye. Papers of the New World Archaeological Foundation. Provo: Brigham Young University

Smith, Virginia (1984). Izapa Relief Carving. Dumbarton Oaks. Washington DC.

Taube, Karl, William Saturno, David Stuart, y Heather Hurst (2005). Los Murales de San Bartolo, Petén, Guatemala, parte 2. El Mural de Poniente. Ancient Mesoamérica n. 10.

Published

2018-12-20

How to Cite

Gámez Montenegro, B., & Asensio Ramos, P. (2018). Iconography in the petroglyphs of Santa Julia, Zapatera Island, Nicaragua. Raíces: Revista Nicaragüense De Antropología, 2(3), 35–42. https://doi.org/10.5377/raices.v2i3.6896

Issue

Section

Peoples, Cultures and Identity